Wednesday, December 2

Planering för lägre kostnader vid flytten

0
22

Att flytta är något som kostar – många små utgifter som tillsammans kan bli ganska höga. Men dessa kostnader kan bli lägre med bra planering och lite framförhållning. Läs vidare för några tips om hur du kan planera flytten på ett smart och kostnadseffektivt sätt.

Planera flytten med en kalender

Att ha en lista med saker du ska göra innan flytten underlättar. Men den kommer inte att vara till stor nytta om du inte anger tidsramar för att slutföra respektive uppgift.

Dela upp stora jobb/uppdrag i mindre delar, prioritera dem efter deras betydelse och svårighet och skriv in i en kalender när det ska vara avklarat. Anpassa det du behöver göra efter en rörlig tidslinje – då ser du enkelt om du kommer hinna med det eller inte.

En kalender hjälper dig att organisera tiden, hålla koll på vad som behöver göras, problem som kan uppstå etc. Om du riskerar att stöta på problem tidsmässigt är det lättare att upptäcka det om du har en kalender för flytten.

Vanliga kostnader som kommer med en flytt

Hur mycket det kostar att flytta varierar självklart. Faktorer som påverkar är storlek på bohaget, hur många möbler du har, hur mycket du kan göra själv och hur långt du ska flytta. Men det finns några vanliga kostnader som oftast hör till.

Hyra för lastbil, släp eller skåpbil är vanliga kostnader. Men även bensinkostnader, hyra av verktyg, tullavgifter, parkeringsavgifter etc. Det tillkommer många små avgifter!

Stapla upp dessa i din budget och räkna på det. Då slipper du jobbiga överraskningar i ett senare skede i form av många små kostnader som tillsammans blir höga. Räkna alltid med marginaler – det är bättre att bli positivt överraskad genom att ha pengar över än motsatsen.

En flyttfirma – inte så dyrt som många tror

Lösningen för att få full kontroll är att anlita en flyttfirma, som tex. Mbflytt. Du betalar endast dem och slipper alla dessa små kostnader som lätt kan skena iväg. För att inte tala om hur skönt det är att låta någon annan göra jobbet åt dig.