Sökmotoroptimering – ett måste inom marknadsföring

0
885

Sökmotoroptimering är ett begrepp som alla inom marknadsföring bör kunna. Och inte bara de som jobbar med marknadsföring – alla borde ha ett hum om vad detta är då det är så otroligt viktigt för ett företag. Det är det bästa och mest effektiva sättet att långsiktigt marknadsföra sitt företag på Google. Genom en bra sökmotoroptimering kommer det i långa loppet leda till fler kunder och mer försäljning. Läs vidare för mer information om sökmotoroptimering.

Användning av rätt begrepp – eller sökord

Du vill synas inom vissa begrepp när folk söker på Google (med också andra sökmotorer) – eller sökord. Arbetar ditt företag tex. inom resebranschen och säljer reser till Italien vill du att folk som söker på “resa Italien” ska få upp ditt företag i sökresultat på Google. Du vill alltså se till att synas och ge svar på de frågor som folk ställer på Google .

Att inte synas är inget alternativ

Du kan också tänka tvärt om. Kostnaden av att inte synas högt upp på Google är hög. Privatpersoner eller kunder som funderar på att samarbete med dig kommer bli misstänksamma om du inte syns på Google. Och desto högre upp du är på Google – desto mer trovärdig är du.

Landningssida – sökordsoptimering ens andra hälft

Att synas på själva sökorden är den första delen. Den andra är att landningssidan behöver vara relevant och innehålla dina sökord. En landningssida ska vara enkel att förstå och ge besökaren den information som han eller hon söker efter.

Sökordsoptimering tar tid

Sökordsoptimering sker inte över en natt. Det tar tid. I mångt och mycket handlar det om att testa sig fram. Testa några sökord – kontrollera utfallet och gör eventuella justeringar för att synas högre upp.

 

Var inte stressad – att nå toppen av Google tar lång tid och kräver resurser. Ibland kanske det inte ens är möjligt att nå toppen av Google på de sökord som du önskar. Försök då att specialisera dig ytterligare på vissa sökord som är mer specifika.