Tuesday, October 19

Vattenflaska med tryck och tanken bakom

0
255

Det är lätthänt att du spanar in en person på gymmet som har en vattenflaska med tryck på. Trycket kan vara ett företagsnamn och logo. Först kanske du inte lägger märke till trycken men ifall du ser personen flera gånger kan det lätt hända att du uppmärksammar det eller så lägger du märke till det direkt. Vad är tanken bakom att ha en vattenflaska med tryck på? Den som äger den har i de vanligaste fall fått den som gåva på sin egen arbetsplats eller på en mässa och använder den vid träning eller vid andra tillfällen.

Företaget som beställt och delat ut sådana vattenflaskor med tryck har en helt annan tanke, nämligen att göra sig synligt på ett trevligt och inte speciellt påträngande sätt.

En vattenflaska med tryck tillhör en produktgrupp som kallas för profilprodukter, mer om dessa finns att läsa under nästa rubrik.

I dagens digitaliserade samhälle går det att beställa allt via nätet. Självklart, kan ett företag lägga in en beställning för praktiska vattenflaskor med tryck. Det viktigaste är att välja en bra leverantör med förstklassiga produkter och snabb leverans. Gör gärna en förundersökning på nätet och hitta din partner som tillverkar profilprodukter.

Profilprodukter

Profilprodukter innehåller många och olika artiklar. De vanligaste är T-shirts, kepsar och mössor. Sortimentet är bredare än så och omfattar bland annat paraplyer, pennor och block. Deras gemensamma nämnare är trycket. Ja, alla dessa produkter beställs av företag som gärna vill placera sitt företagsnamn eller logo på dem.

Idén är dessa profilprodukter ska delas ut till kollegor eller kunder. Ja, det handlar om en ”give away” helt enkelt. Konceptet är långt ifrån nytt och har använts flitigt av olika företag under de senaste 40 åren. Profilprodukter är en marknadsföringsmetod, något som läsaren kanske redan listat ut.

Genom att ge bort artiklar med företagsnamnet på till olika intressenter och anställda skapar företaget möjligheten att synas i allmänheten utan att det trängs på. En T-shirt med logo på kan bäras under olika tillfällen av ägaren såsom träning, promenad eller affären. I princip alla som denne går förbi kan lägga märke till trycket, speciellt om det är välgjort och snyggt.

En bra reklam behöver inte inkludera TV eller radio, inte webbaserade annonser heller utan kan faktiskt nå ut till sin målgrupp genom sådana typer av ” give away”.

Låg kostnad och hög effektivitet

Varför är profilprodukter så pass omtyckta och fortsätter att vara populära? De kombinerar två faktorer som är av stor vikt när det kommer till marknadsföring, nämligen en relativ låg kostnad och hög effektivitet.

Självklart, innebär profilprodukter en viss investering. Själva produkten ska köpas och trycket ska också bekostas men i jämförelse med reklamsnuttarna på TV eller radio så investeringen relativ låg. Sedan varar en profilprodukt mycket längre, den kan skapa en önskad effekt i flera år efter att den givits bort. Livslängden på en T-shirt eller paraply är många år medans en reklamfilm på TV slutar på 30 sekunder.

Med andra ord kan ett företag skapa en medvetenhet under betydligt längre perioder tack vare profilprodukternas långa livscykel. När ett företag delar ut sådana typer av gåvor har det ingen garanti att de kommer att användas men sådan garanti finns inte även när man lägger ut annonser på nätet eller släpper ut en ny TV reklam. Människor stör sig oftast på dessa då de blir avbrutna och vill helst inte se dem.

Marknadsföring i sig är en konst och det finns ingen garanti på att företaget når ut till alla på ett sätt som det vill. Profilprodukterna anses vara effektiva och kommer att fortsätta vara en av dem mest populära marknadsföringsverktygen.